Dick Ranzijn jr., technisch directeur van Rodi Rotatiedruk in Diemen, durft de uitspraak in de kop wel aan. ‘Wij geloven in print en onderscheiden ons juist met onze waterloos offsettechniek. Dat geeft een veel mooiere afdruk op papier en het proces is heel duurzaam.’

PRINTmatters spreekt de jonge ondernemer in de ‘drukfabriek’ in Diemen. Rodi is een familiebedrijf in handen van de familie Ranzijn. Dick sr., nu commissaris, startte in 1970 in Heerhugowaard twee regionale huis-aan-huiskranten, verkocht die na vijf jaar aan De Telegraaf en startte vervolgens in 1978 opnieuw onder de naam Rodi Media. Nu telt de onderneming zo’n 160 medewerkers. Honderd daarvan werken in de uitgeverij Rodi Media in het Noord-Hollandse Broek op Langedijk, waar Eric Kooij de dagelijkse leiding heeft. De anderen werken in de krantendrukkerij Rodi Rotatiedruk in Diemen. ‘En in 1988 startten we Rodi Verspreiding, waarvoor nu 3.000 bezorgers actief zijn’, voegt Ranzijn jr. toe. Hij is verantwoordelijk voor het totaal en heeft de dagelijkse leiding over de drukkerij en de verspreiding.

EERSTE TER WERELD
Ook de drukkerij, die er in 1989 bij kwam, had zijn oorsprong in Heerhugowaard. ‘Dat betekent dat we met de drukkerij dit jaar ons 30-jarig jubileum vieren.’ In 1994 verhuisde de drukkerij vanwege een nieuwe rotatiepers naar Broek op Langedijk. De onderneming werd wereldnieuws toen het bedrijf in 2005 als eerste ter wereld investeerde in een waterloze rotatie offsetpers, de KBA Cortina (zie kader). ‘Uit de hele wereld was er belangstelling, van Australië tot Japan.’ Later investeerde in Nederland ook Dijkman Offset in Diemen in zo’n waterloze pers. Die concurrentie op waterloos vlak duurde niet lang. ‘De crisis die vanaf 2008 inzette, in combinatie met de digitalisering, hakte er flink in. De oplages daalden snoeihard. Toen Dijkman in 2013 failliet ging, hebben wij het overgenomen. Mede omdat wij de concurrenten voor wilden zijn. We zagen de belangstelling voor het milieu en duurzaam produceren sterk toenemen. Nu onderscheiden wij ons als enige krantendrukker in Nederland met het waterloze drukproces.’

GROENSTE DRUKKER
Dat drukproces heeft een prijskaartje. Hoe pakt dat uit in deze sterk competitieve markt? ‘Om te beginnen, groeit de vraag naar duurzaam produceren. Voor een deel van de markt is de combinatie van de hogere kwaliteit afdruk en de milieuvoordelen doorslaggevend. Wij realiseren ons dat de energietransitie is ingezet en willen daarin maximaal meegaan.’ Ranzijn jr. somt de nodige milieuvoordelen van het waterloze drukproces in de Cortina op. ‘Ik durf echt te stellen dat wij de groenste krantendrukker van Nederland zijn. We hebben geen vochtwatertoevoer, geen plaatchemicaliën, drukken met inkten zonder minerale olie, hebben daardoor geen chemische afvalstoffen meer en kopen groene stroom in. De keuze is natuurlijk commercieel, maar we zijn ook zeer gedreven als het gaat om onze verantwoordelijkheid voor de volgende generatie.’

FINANCIËLE DAGBLAD
De kranten- en mediamarkt is pittig. De vraag is hoe je je als media-onderneming in die wereld staande houdt. ‘Door onze kwaliteit en groene manier van produceren, binden we klanten aan ons. Daarnaast bieden we het hele communicatiepakket aan. Als ondernemers met communicatievragen zitten, springen wij daar op in. Je kan bij ons niet alleen adverteren in een krant, maar we helpen met onze uitgeverij ook met zaken als folders, magazines, internetactiviteiten en zoekmachine-optimalisatie. Zelfs tot en met het ontwerpen van een nieuw logo aan toe. Om die reden werken we ook samen met lokale radio- en tv-stations.’

In de kern gaat het bij Rodi echter om het printproduct. ‘Van het totale printvolume komt 65 procent van derden, waarbij het Financieele Dagblad (FD) en het Nederlands Dagblad samen goed zijn voor de helft daarvan. Alleen het FD is al goed voor 80.000 exemplaren per dag en dat zes dagen per week. Het FD zit in een nichemarkt en wil een onderscheidend kwalitatief product. De European newspaper of the year en het roze salmon-papier wordt in één run gedrukt, geniet en schoongesneden.’

GLOSSY’S
Ook de eigen titels spelen een belangrijke rol in de omzet en brengen 35 procent van het printvolume. ‘Onze kracht zit hem mede in de eigen uitgeverij, met een eigen verkoopapparaat, redactie en dtp. Daarmee maken we veel huis-aan-huis-kranten en kunnen wij makkelijker nieuwe producten lanceren, zoals onze eigen titels als Go4Golf en Familiezaken. Dat is een heel ander type uitgaven dan de lokale en regionale huis-aan-huiskranten. We hebben business-to-business- en business-to-consumermagazines.’ Ranzijn pakt er een aantal printproducten bij, waaronder de eigen uitgave Nationaal Golfmagazine.

Geheel gedrukt in waterloos offset op de krantenpers. Mooi gedrukt en met een apart zwaarder papier voor het omslag. ‘Ook dat gebeurt in één keer op dezelfde machine.’ Vervolgens komen er twee glossy’s op tafel, het 164 pagina’s tellende Familiezaken en het 76 pagina’s dikke Noord-Hollandse Zakenvrouwen.

‘We produceren zo veel mogelijk in eigen huis op krantenpapier, maar soms brengt een concept met zich mee dat je collega-ondernemers inschakelt. Bijvoorbeeld voor het drukken van het omslag van Familiezaken. Voor Noord-Hollandse Zakenvrouwen is in zijn geheel een partner ingeschakeld. Het totaal telt en dat biedt ons, naast de onderscheidende elementen als kwaliteit en duurzaam, een sterke marktpositie.’

 PRINTTOEKOMST
Over de toekomst van print zegt de directeur: ‘KBA, de bouwer van de waterloze offsetpers investeert nog steeds in de verdere ontwikkeling, ook al is de markt voor krantenpersen moeilijk. Maar er worden nog steeds persen verkocht. Dit jaar komen er in Europa nog twee Cortina’s bij.’

Op de vraag om wat verder vooruit te kijken, noemt Ranzijn het digitale drukken. ‘Je ziet steeds meer digitale persen. KBA is daar ook al ver mee. Die bieden de RotaJet, ook een volwaardige druktoren. Dat kan de toekomst zijn, maar zolang het nog niet volledig is uitgekristalliseerd, niet de snelheden van de Cortina haalt en nog duurdere grondstoffen heeft, is het voor ons nog oninteressant. Met de kwaliteit en duurzaamheid van de Cortina zitten we nog front row. Het is kijken naar de toekomst. We volgen de ontwikkelingen en staan er positief tegenover. Vooral doordat we geloven in het printproduct.’